We leven in een tijdperk waarin de wereld van sociale media voortdurend verrassend en evoluerend is. Elke dag lijken er nieuwe trends en ontwikkelingen te ontstaan. Wanneer we een kijkje nemen naar de trends van het jaar 2024, kunnen we niet alleen de huidige stand van zaken bekijken, maar ook een voorproefje krijgen van wat de toekomst van online interactie voor ons in petto heeft. Hier zijn de social media trends van 2024! 🚀
Ga direct naar:
Wijzigingen op LinkedIn: Connecties worden belangrijker dan het werven van klanten
In de eerste plaats is LinkedIn niet langer alleen een formeel zakelijk platform. Er is op LinkedIn een verandering in opmars wat betreft diepgaande verbindingen. Het gaat niet meer alleen om het verzamelen van potentiële klanten, maar ook het onderhouden en verzamelen van waardevolle relaties worden steeds belangrijker. Het delen van content, waarmee jij laat zien dat jij een expert bent in jouw branche, wordt steeds belangrijker. Door kennis en expertise te delen zorg jij ervoor dat jij de connectie aangaat met loyale volgers.
Social media als SEO platforms
Social media fungeert tegenwoordig steeds meer als dienstdoende ziekmachines. Pinterest en TikTok zijn op dit moment dé plekken voor zoekopdrachten. Het is daarom belangrijk om relevante zoekwoorden te gebruiken bij het maken van content op social media. Biedt waardevolle content aan en scoor op social media.
Ruim de helft van Gen Z is op TikTok actief en voor deze generatie is TikTok de zoekmachine van het moment. De snelheid en kwaliteit trekt mensen aan. Daarom is het belangrijk om altijd bijschriften, titels en ook hashtags te blijven gebruiken bij het posten op social media. Door op een strategische manier gebruik te maken van relevante content en zoekwoorden, kan jij je online zichtbaarheid vergroten en natuurlijk ook nieuwe doelgroepen aanspreken!
Gebruik echte inhoud
In 2024 is het belangrijk dat jij gewoon jezelf bent tijdens jouw online plaatsingen. Bij perfectie ligt de behoefte allang niet meer. Het is belangrijk om authentiek en systematisch te zijn. Mensen zoals jij en ik willen namelijk gewoon een post zonder filter zien, echtheid is belangrijker en geeft betrouwbaarheid aan. Het delen van ongefilterde momenten, een menselijke kant en ongepolijste beelden geven echte verbindingen weer én dat is wat jouw volgers willen zien op social media in 2024!
AI & Social Media
AI (kunstmatige intelligentie) is overal en kan niet missen in het rijtje van de social media trends van 2024! AI verandert de manier waarop bij interactie hebben en informatie delen op social media. Van chatbots die klantondersteuning bieden, tot content, social media past zich aan en wordt slimmer. Door machine learning kunnen de verschillende platforms op social media zich anticiperen op de behoeften die wij hebben. Hierdoor verbetert onze gebruikservaring steeds meer.
Short form video’s worden onmisbaar
We kunnen er niet meer omheen, de korte en krachtige video’s die je op Instagram Reels, TikTOk en Youtube Shorts tegenkomt. Short form video’s zien we steeds meer en vaker terug op social media. Dit is dan misschien ook wel de grootste social media trend in 2024 die blijft doorgaan vanuit 2023. Het is dan ook niet zo vreemd dat het zijn weg ook op LinkedIn en Pinterest weet te vinden. Doordat informatie en entertainment in een paar seconden samenkomt slaan wij deze informatie stukken beter op en is het dan ook niet voor niets ontzettend populair in 2024!
Shoppen in 2024 doe je via social media!
Handel heeft altijd bestaan en dat zal in 2024 niet veranderen. We kunnen immers niet zonder. Social media wordt tijdens het shoppen steeds belangrijker. Je shopt eenvoudig de items die jij nodig hebt via jouw favo social media app. Het is een echte game changer doordat het zo ontzettend snel en makkelijk gaat. De grens tussen e-commerce en social media zal dan ook vervagen. Klanten een alles-in-één winkelervaring bieden zal dan ook ontzettend populair worden in 2024 op social media!
Natuurlijk kunnen we niet alle ontwikkelen en social media trends in 2024 weten, maar we blijven de trends op de voet volgen. Vergeet niet authentiek te blijven, jezelf trouw te blijven en laat je online aanwezigheid het komende jaar naar nieuwe hoogten stijgen.