Ga direct naar:
De nieuwe rel attributen van Google
Het is geen geheim voor een gedegen SEO marketeer dat Google continu nieuwe ontwikkelingen lanceert. Zo begon Google in 2005 met het lanceren van het nofollow-attribuut. Dit was op initiatief van Matt Cutts (van Google) en Jason Shellen (van Blogger). Als marketeer weet je waarschijnlijk (en hopelijk) wel dat de rel-attributen een belangrijk onderdeel zijn van zoekmachine optimalisatie. Recent heeft Google daar 2 nieuwe linkattributen aan toegevoegd, namelijk ‘sponsored’ en ‘ugc’. Het effect van deze 2 linkattributen zorgt ervoor dat het internet transparanter wordt.
Nofollow, wat houdt het in?
Nofollow is een waarde die aan een link kan worden toegevoegd. Hiermee geef je dan aan dat een bepaalde URL niet mag worden gevolgd door Google haar crawlbot, waardoor de link niet wordt meegewogen in de indexatie. Als we nofollow dan ook vertalen naar het Nederlands dan weet je de betekenis ook gelijk al, namelijk niet volgen. De betekenis is dan ook niet het moeilijkst, maar het goed toepassen wel.
Hoe de nieuwe attributen werken
Google heeft aangegeven dat ze het nofollow-attribuut anders gaan meten. In het verleden werden nofollow-links 100% genegeerd door Google. Vanaf nu worden linkattributen gezien als aanwijzingen voor Google. Nofollow- links worden niet langer uitgesloten. Daar zit dan ook niet de grootste verandering. Maar het linkgedrag zal door Google beter geanalyseerd worden. Veel online marketeers gebruiken het nofollow-attribuut om te voorkomen dat andere websites, waarnaar gelinkt wordt, hoger in Google komen. Dat staat averechts met de doelen van Google. Wat ons betreft een vrij logische oplossing van het probleem.
De nieuwe rel-attributen
We hebben de introductie en werking besproken. Nu gaan we graag dieper in op de nieuwe rel-attributen. De nieuwe attributen ‘ugc’ en ‘sponsored’ zijn specifieker dan het linkattribuut nofollow. Want de exacte redenen bij het toepassen van nofollow is namelijk niet duidelijk. Zowel ‘sponsored’ als ‘ugc’ geven wel antwoord op de vraag. Logische wijs kan je met de ‘sponsored’ attribuut een link naar een betaalde plaatsing of advertentie markeren.
Het ‘ugc’ attribuut staat voor user generated content. Wat ons betreft is het logisch dat Google dit attribuut heeft uitgerold, omdat we zien dat steeds meer webshops hun bezoekers gebruiken om content te creëren en met dit attribuut kan je dat gemakkelijk markeren.
Enkele voorbeelden
- <a href=”www.url.nl” rel=”sponsored”>Dit is een betaalde link</a>
- <a href=”www.url.nl” rel=”ugc”>Deze link is geplaatst door een bezoeker / communitylid</a>
- <a href=”www.url.nl” rel=”nofollow”>Deze link niet volgen</a>
Het is ook mogelijk dat je meerdere attributen op een link gebruikt. Hoe zit dat? Bijvoorbeeld: rel=”sponsored ugc”. Hiermee kan jij dus aanduiden dat een link afkomstig is van user generated content (ugc) maar dat het ook gaat om een gesponsorde link (sponsored).
Heb jij nog vragen over deze nieuwe rel-attributen van Google? Twijfel dan niet en neem contact met ons op. Wij helpen je hier graag mee verder.