Ga direct naar:
SEA, hoe pas je het toe?
SEA staat voor Search Engine Advertising en zijn de betaalde advertenties boven-of onderaan de pagina in de verschillende zoekmachines, zoals Google of Bing. De online marketeer die gespecialiseerd is in Google Ads, is op dagelijkse basis bezig met het opzetten, monitoren en optimaliseren van campagnes. Maar wat is het doel van adverteren? Waarom is het efficiënt? Wij benoemen nu al 2 vraagstukken die in de praktijk veelvuldig voorkomen. In onze blog gaan wij dieper op SEA in en beantwoorden wij de meest voorkomende vraagstukken.
Waarom SEA toepassen?
Hierboven omschreven we al 2 vraagstukken. Die 2 vraagstukken gaan wij in dit kopje beantwoorden. Met SEA genereer je relevante bezoekers naar je website of bewust gekozen landingspagina’s. Met als doel harde conversie. Dat doe je door te adverteren op vooraf gekozen zoekwoorden. Vervolgens stel jij een dagelijks-of maandelijks budget ter beschikking. Je wilt zoveel mogelijk relevant verkeer generen, zoals we aangaven, tegen zo laag mogelijke kosten om een maximale ROAS te genereren. ROAS staat voor Return on Ad Spend. Stel, ik investeer €1 en je krijgt daar €4 voor terug dan heb jij een ROAS van 4. En dat is juist de kunst met Ads.
De psychologische gedachte
Draai de rollen eens om. Stel, jij bent op het internet aan het zoeken naar een product dat je nodig bent. Hoe vaak en hoe snel klikken wij als zoeker zijnde op de eerste het beste zoekresultaat? 9 van de 10 keer! Je wilt simpelweg de nummer 1 positie bekleden.
Cijfers rondom adverteren in zoekmachines
Internet is vandaag de dag niet meer weg te denken. Er worden meer dan ooit online producten of diensten afgenomen. Ben jij visueel niet vindbaar dan mis jij de boot volledig! Als we naar de cijfers kijken begrijp jij waarschijnlijk waarom SEA niet mag ontbreken in je online marketingstrategie.
- Dagelijks worden er wereldwijd ruim 6.500.000.000 zoekopdrachten uitgevoerd.
- De concurrentie is moordend. Is jouw concurrent beter vindbaar? Dan mis je de boot volledig.
Hoe meet je succes?
Je hebt besloten om SEA te gaan toepassen, maar wanneer ben je succesvol? Een logische vraag. Het antwoord op die vraag is: weet wat je moet meten! Wij hebben een 5-tal KPI’s opgesteld die jij kan hanteren of je advertenties succesvolzijn, namelijk:
- Kosten per lead;
- CPC oftewel kost per klik;
- ROAS–Return On Ads Spend–Het waarde bedrag dat je terugkrijgt voor iedere euro die in de campagne gestoken wordt.
- ROI–Return on Investment–Het totale bedrag dat je realiseert uit je volledige campagne.-
- De kwaliteitsscore–des te hoger de kwaliteitsscore van je advertentie des te beter.
Google Ads: hoe werkt het?
Graag leggen wij jou uit hoe Google Ads werkt. Zodat jij begrijpt waar je in investeert en hoe de
investering te werk gaat. Google Ads is een veilingmodel. Elke keer dat een zoeker een zoekopdracht
uitvoert, wordt er een veiling gestart. Het algoritme van Google bekijkt naar veel factoren om te
bekijken welke advertentie welke positie krijgt.
De formule die in de basis geldt is als volgt: bod x kwaliteitsscore = positie in advertentie.
Aan ieder zoekwoord hangt een bepaalde prijs. Des te concurrerende het zoekwoord des te duurder
het is om daarop te adverteren. Waardoor de kosten per klik ook hoger uitvallen. Het is de kunst om
dit zo goedkoop mogelijk in te stellen. Afhankelijk van je doelen.
Bod
Bij het bod spreken we niet over het absolute bedrag dat geboden is, of beschikbaar is gesteld. Daaronder hangen nog 2 factoren, namelijk:
- Targeting: Je targeting kan bepalen of je advertentie wel of niet wordt getoond aan een bepaalde doelgroep. Je kan daar keuzes mee aangegeven, zoals de locatie of tijdsperiode.
- Bied strategie: Het woord zegt het al. Je bepaalt hier hoeveel je wilt bieden. Binnen deze optie zijn vandaag de dag de meeste ‘smart bidding’ strategieën.
- Handmatige CPC-biedingen: CPC staat voor kosten per klik. In het verleden was dit de meest gekozen strategie, omdat je alles zelf in de hand had. Nog steeds trouwens!
- eCPC: eCPC staat voor verbeterde kosten per klik. De handmatige ingestelde biedingen worden automatisch aangepast met als doel om maximale conversie te genereren.
- Klikken maximaliseren: Google bekijkt en bepaalt hoe de meeste klikken voor een zoekwoord worden gerealiseerd.
- Conversies maximaliseren: Het gehele budget dat is ingesteld wordt ingezet met als doel om maximale conversies te genereren.
- Doel CPA: Dit staat voor kosten per acquisitie. Hiermee stel je van tevoren in wat een conversie maximaal mag kosten. Het algoritme gaat vervolgens aan de slag om de advertentie weer te geven aan zoekers, zodat uiteindelijk voor de ingestelde prijs geconverteerd wordt.
- Doel ROAS: Deze strategie staat voor rendement op advertentie-uitgaven. Is dit ingesteld op 300% dan betekent dat een conversie minimaal 3x meer moet opleveren dan de conversie waarde.
Kwaliteitsscore
De kwaliteitsscore is mede bepalend voor een succesvolle campagne. Google geeft vandaag de dag in het dashboard weer welke score je advertentie heeft. Enkele kenmerken van de kwaliteitsscore zijn:
- Relevantie: Zorg dat de advertentie aansluit op het gebruikte zoekwoord. Zorg dat de gekozen zoekwoorden in de advertentietekst staan.
- Zoekwoord: Kies het beste zoekwoord.
- Landingspagina: Zorg dat de pagina die achter de advertentie zit het verwachtingspatroon waar maakt. Zorg dat de landingspagina en advertentie overeenkomen.
- Historie: Kijk hoe gerelateerde campagnes in het verleden hebben gepresteerd. Haalrelevante data daaruit om de vernieuwde campagne te optimaliseren.
The Brandboost Company is jouw Ads specialist!
Wij hebben jarenlange ervaring in het opzetten, monitoren en optimaliseren van kleine tot grote campagnes. Iedereen is bij ons welkom en niks is ons te gek. Wil jij succesvol Google Ads toepassen? Schroom dan niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen. Onze specialisten begeleiden jou graag. We Boost, You Grow!