Ga direct naar:
Google My Business locatie groepen
Hoogst waarschijnlijk ken jij Google My Business al. Maar ken jij Google My Business locatie groepen al? De kans is groot van niet! Dat komt doordat het overgrote deel van het MKB bestaat uit 1 vestiging. Google My Business locatie groepen is vooral van meerwaarde voor bedrijven met meerdere vestigingen (locaties). Graag vertellen wij jou er meer over.
Google My Business locatie groepen, wat is het?
Wij leggen jou van A tot Z wat het inhoudt. We beginnen bij het begin oftewel de letter A. Aan de hand van Google My Business locatie groepen kan jij meerdere vestigingen in Google My Business groeperen.
Graag verduidelijken wij dat met een voorbeeld: stel, je onderneming is gevestigd in Enschede, Arnhem en Utrecht. De internetgebruiker zoekt je bedrijfsnaam op via de zoekbalk. Hoe ontzettend gaaf is het dan dat je bovenaan de pagina een kaart krijgt te zien met al je vestigingen.
Hieronder visualiseren we dat graag met Mediamarkt als voorbeeld:
Bovenstaand kan je duidelijk zien wat de locatie groepen inhoudt. Omdat wij gevestigd zijn in Hengelo en zoeken vanuit Hengelo. Krijgen we mediamarkten in beeld die bij ons in de buurt zitten. Zoek jij bijvoorbeeld vanuit Eindhoven? Dan krijg jij mediamarkten te zien bij jou in de buurt.
Hoe kan jij locatie groepen instellen?
Om locatie groepen aan te kunnen maken moet je eerst alle lokale bedrijven aanmaken. Let op: het is belangrijk dat het profiel zo volledig mogelijk wordt ingevuld.
Stap1:
Open Google, zoek naar Google My Business en klik vervolgens op de link:
Stap 2:
Klik vervolgens op inloggen of nu beheren.
Stap 3:
Heb jij nog geen locatie aangemaakt, zoals we bij de introductie van deze kop aangaven. Voeg dan eerst alle vestigingen toe. Hoe dat in zijn werking gaat leggen we later in de blog uit.
Stap 4:
Zijn alle vestigingen inmiddels aangemaakt? En zijn ze ook allemaal volledig aangemaakt en 100% geverifieerd? Kan jij beide vragen met ja beantwoorden, dan kunnen we aan de slag met de locatie groepen.
Stap 5:
Klik vervolgens op Locatie groep maken. Indien je daarop hebt geklikt komt er een pop-up tevoorschijn. Daar dien jij de groepsnaam in te vullen. Kies een naam dat in verband met jou staat, zodat jij het gemakkelijk kunt onthouden.
Stap 6:
Heb jij een groepsnaam ingevuld en op maken geklikt? Dan kom je in het volgende scherm terecht. Daar staat je reeds gemaakte locatie groep. Je kan nu alleen locaties toevoegen als ze nog niet bestaan. Maar doordat wij alle locaties al hebben toegevoegd mogen we 1 stap terug naar het totale overzicht. Vanuit het overzicht vink je vervolgens alle locaties aan die je wilt groeperen. Heb je dat gedaan? Klik dan vervolgens op de witte acties-knop en klik Locaties overzetten aan.
Stap 7:
Kies de groep en druk op overdragen. We zijn inmiddels bijna bij het einde. Want vanaf dit moment kan je alleen nog maar wachten op goedkeuring.
Extra locaties toevoegen vanuit locatie groepen
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Vanuit je locatie groepen kan je bedrijven toevoegen. Daar zijn 2 mogelijkheden voor, namelijk:
- Voeg een nieuwe of extra locatie toe door te zoeken op je bedrijfsnaam. Als je een bestaand en reeds geverifieerde locatie opzoekt dan zal deze naam worden aangevuld. Selecteer dan de gewenste gegevens.
- Het is mogelijk om locaties en de daar aangekoppelde velden te importeren vanuit een CSV-bestand. Google neemt vervolgens grotendeels de taken over, waardoor deze methode vrij gemakkelijk is. Je hoeft alleen maar het bestand volledig te uploaden.
Wanneer zijn de groepen zichtbaar?
Wij wouden dat wij hier concreet antwoord op kunnen geven. Maar zoals altijd als je met Google werkt is Google ook diegene die bepaald. Goed om te weten is dat hoe completer de profielen zijn ingevuld, hoe hoger de relevantie voor Google is, hoe eerder Google je locaties zal tonen. Belangrijke informatie die ingevuld moet zijn is het volgende:
- Bedrijfsnaam: deze moet overal gelijk zijn
- De tijden van openen en sluiten
- Wat het bedrijf doet
- URL
- Servicegebieden
- Telefoon-of mobielnummer
- Contactmogelijkheid
- Afspraaklink.
Des ter meer informatie des te beter. Het is en blijft Google en dat blijft lastig. Kom jij er niet uit? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag!